Austrotherm geoBLOCK, util în construirea rambleelor de autostrăzi, drumuri naționale și județene pe terenuri compresibile
Austrotherm a lansat pe piața din România blocurile de polistiren expandat geoBLOCK, un produs revoluționar cu numeroase aplicații de inginerie geotehnică. Dezvoltat de specialiștii Austrotherm, geoBLOCK poate fi utilizat cu succes în mod deosebit în lucrări de infrastructură.
Deși în țări precum Norvegia, Olanda, Grecia, Turcia, Canada, SUA, utilizarea EPS sub formă de blocuri și-a dovedit eficacitatea încă din anii 70, în România utilizarea acestui material se află la cote reduse în prezent. Specialiștii Austrotherm consideră că, în România, geoBLOCK va genera cea mai mare eficiență din punct de vedere constructiv și economic în domeniul realizării umpluturilor așezate pe terenuri moi, foarte compresibile.
Primele utilizări cu succes ale produsului în cadrul unor proiecte importante din Turcia, au obținut aprecieri pozitive din partea experților din domeniul construcțiilor, iar utilizarea blocurilor de polistiren expandat în locul soluțiilor convenționale a confirmat avantajele tehnice dar și cele care țin de calitatea lucrării, a timpului redus de punere în operă și implicit a costurilor de execuție în cazul soluției Austrotherm geoBLOCK. Primele aplicații ale blocurilor de polistiren Austrotherm geoBLOCK la o șosea din Turcia au fost inspectate în cadrul unei vizite tehnice la fața locului, de către EPSDER și Austrotherm Turcia. Aproximativ 50 de participanți compuși din oficiali ai Ministerului Transporturilor turc, academicieni și ingineri constructori au apreciat proiectul.
GeoBLOCK reprezintă o soluție cu viteză mare de punere în operă, la un preț competitiv, iar specialiștii Austrotherm susțin că oferă pieței de construcții o soluție care va aduce îmbunătățiri vizibile atât în ceea ce privește costurile, cât și scăderea timpului de construire.
În urma analizelor tehnice, s-a constatat că principalele domenii de utilizare în România pot fi construirea rambleelor de autostrăzi, drumuri naționale și județene proiectate pe terenuri compresibile (reducând foarte mult volumul de material de umplutură ce trebuie excavat, transportat, depozitat, pus în lucrare compactat corespunzător și eventual tratat cu var și/sau ciment). Iar în prezent există perspectiva realizării unor sectoare de autostrăzi importante al căror traseu străbate terenuri moi, compresibile.
De asemenea, Austrotherm geoBLOCK poate fi folosit cu succes și în construcția tunelurilor pentru metrou, datorită raportului rezistență/densitate mare, absorbției foarte reduse a apei și, nu în ultimul rând, a montajului rapid și economic. Totodată, solicitările laterale ale solului pot fi reduse către zero prin utilizarea blocurilor de polistiren de la Austrotherm. În aplicațiile tradiționale o structură de sprijin este construită cu scopul de a preveni împingerea laterală a umpluturilor de pământ. Densitatea blocului de polistiren de la Austrotherm reprezintă în jur de un procent din densitatea solului compactat, ceea ce reprezintă un avantaj față de metodele tradiționale. Nu este nevoie astfel de structuri laterale de sprijin, iar materialul este mult mai bine legat comparativ cu solurile necoezive sau coezive. Pe de altă parte un sistem de acoperire pe partea expusă a umpluturii este necesar pentru a proteja geoblocurile de radiațiile ultraviolete și expunerea la intemperii.
Solicitările laterale ale solului pot fi reduse către zero prin utilizarea Austrotherm geoBLOCK ca soluție de incluziune și distribuire a sarcinilor în spatele zidurilor de sprijin. În astfel de aplicații tehnice, Austrotherm geoBLOCK de densitate mică (10-15 kg/mc) sunt plasate între zidul de sprijin și umplutura de pământ. Ele reprezintă un material compresibil și au scopul de a distribui solicitările laterale ale pământului asupra zidului de sprijin. Această tehnică permite economii importante de material, mai ales când structura solului nu este stabilă și este necesară proiectarea unei structuri de sprijin.
Din punct de vedere tehnic, aplicațiile Austrotherm geoBLOCK în domeniul ingineriei civile au ca scop reducerea încărcării transmise terenului de fundare, reducerea presiunii laterale a pământului și a tasărilor rampelor de acces la poduri/viaducte și respectiv în cazul lucrărilor de sprijin (zidurilor de sprijin), măsuri reparatorii în cazul alunecărilor de teren, prin micșorarea suprasarcinii în zona activă, reducerea amprizei căilor de comunicație și respectiv a suprafețelor de construcție, precum și proiectarea unor fundații/cutii corespunzătoare, pe terenuri având compresibilitate foarte mare.